woensdag 30 september 2009

Analyse debat week 3 n.a.v. Ground Rule 6

Het tweede debat dat door een groep was voorbereid ging over nieuwe media en het auteursrecht. Ik zal dit debat analyseren naar aanleiding van grondregel 6. Grondregel 6 luidt als volgt: “De voorzitter dient de voortgang van de discussie te bevorderen door in te grijpen wanneer de discussie vastloopt en de deelnemers aan het debat hun standpunten blijven herhalen. Dit kan de voorzitter doen door kort het meningsverschil uiteen te zetten en een voorstel te doen voor verdere discussie.”

De stelling van het debat luidde als volgt: “Het downloaden van alle ongeautoriseerde content moet verboden worden.”. Een van de deelnemers begon meteen na het voorlezen van deze stelling over mash-ups. Dit had volgens mij weinig met de stelling te maken, maar de voorzitter heeft hier niet op ingegrepen. Verder vond ik dat de voorzitter het erg goed heeft gedaan. Hij had zelf een bel meegenomen zodat hij niet met zijn stem hoefde te onderbreken. Ik vond dit een erg goed en creatief initiatief. Overigens was het wel jammer dat er door de bel verwarring kwam bij het spreken. De deelnemers moesten vragen hoe lang ze nog de tijd hadden.

Nadat de beide partijen een beurt hadden gehad, gaf de voorzitter een samenvatting van de voortgang. Dit vond ik erg goed en gaf voor de luisteraar nog een duidelijk overzicht over de inhoud van de argumenten. De samenvatting duurde echter wel iets te lang, wat het wel iets saaier maakte om naar te luisteren. De tweede keer dat hij een samenvatting wilde geven moest een deelnemer zeggen dat hij het kort moest houden, dat stond niet erg professioneel.

Ik vond dat de voorzitter goed zijn best heeft gedaan op de voortgang van de discussie. Je kon goed zien dat hij zich goed had voorbereid en dat hij het debat serieus nam. Het was verder niet nodig voor hem om in te grijpen op de voortgang van het debat omdat dit over het algemeen zeer goed verliep. Ik vond alleen zijn spreektempo net iets te hoog. Daardoor werd het lastig om hem te volgen bij bijvoorbeeld de samenvatting. Maar over het algemeen vond ik dat de voorzitter het goed heeft gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten